Beste Maurice,

 

Ik ben 38 jaar en merk dat mijn buikje in omvang begint toe te nemen. Welke oefeningen zijn het beste voor de buik? Is dat de crunch en welke is beter, de rope crunch of de liggende crunch met gewicht? Excuus al de vragen. Graag als het kan zou ik ook nog willen weten wat ik verder kan doen om de toename van buikvet af te remmen nu ik richting de 40 ga?


Met vriendelijke groeten,

Sven

 


Beste Sven,

 

De populairste oefening voor de buikspieren is waarschijnlijk de sit-up, maar persoonlijk vind ik de crunch verreweg de beste oefening. Rope crunches hebben daarbij mijn absolute voorkeur. Ze belasten mijn nek minder en geven al na een paar herhalingen die lekkere burn in de spieren waardoor je weet dat ze harder en scherper worden.

Rope crunches kun je zittend op je knieën voor een latpulley machine doen. Ik voel ze het beste als ik een daarvoor bestemd touw gebruik dat ik vanaf mijn voorhoofd in de richting van de vloer kan trekken. Het is wel echt een oefening die je moet aanvoelen om de belasting op je buikspieren te richten. Sommige sporters kunnen er heel veel gewicht bij gebruiken zonder dat het enig effect op de buikspieren heeft. Je moet de spieren onderaan echt voelen krampen en ze dan op een soepele manier weer strekken als je het touw naar boven beweegt. Het ritmisch uitvoeren van de herhalingen geeft het beste resultaat. Hoe zwaar je gaat is hierbij echt volstrekt onbelangrijk, het gaat puur om de contractie van de spieren. Doe 5 setjes van 15 herhalingen en combineer deze oefening met zittende legraises op een bankje.

Met die 2 oefeningen pak je de bovenkant, onderkant en de zijkant van de buikspieren aan. Nu je richting de 40 gaat zal je stofwisseling wat trager worden. Je merkt dit misschien al aan het feit dat je sneller dikker wordt van bepaald voedsel dat je vroeger, toen je 25 a 30 jaar was, zonder een grammetje aan te komen kon eten. Het ligt dus voor de hand dat je bepaalde voeding nu dus het beste kunt vermijden. Geen vette snacks, ijsjes, frites, kroketten enz…en ook geen suikerbevattende producten zoals snoep, gebak, chocolade, enz. Met uitzondering van die ene junkdag in de week moet je daar dus van afblijven.

Daarnaast moet je proberen uit te vinden hoeveel koolhydraten je precies nodig hebt zonder dat je vetpercentage ervan gaat stijgen. Beperk de koolhydraten naarmate de dag vordert en je minder energie nodig hebt. Door hieraan vast te houden kun je je vetpercentage vaak al snel een stuk lager zien worden. Doe naast het gebruik van de juiste voeding ook wat meer cardio-oefeningen om je metabolisme te versnellen en verdiep je eens in supplementen als Stackers en fatburners om je een extra steuntje in de rug te geven. Bij iedereen veranderd het lichaam als je ouder wordt Sven, daar is geen ontkomen aan. Met wat extra aandacht en inspanning kun je er echter tot op late leeftijd heel fit en goed in shape uitzien. Er is echt geen enkel excuus waarom dat niet zou kunnen.

 

Veel succes!

Maurice