Beste Maurice,

 

Mijn naam is Wouter, ben 24 jaar en meet 1.85 meter lang. Ik sport nu 3 jaar in de gym en kan al veel vooruitgang zien maar dan zonder gigantisch veel volume. Dit laatste wil ik ook niet want dat vind ik overdreven. Nu denk ik wel dat ik eens aan een Men´s Athletic Physique wedstrijd kan meedoen maar ik mis daarvoor de kuiten. U zult dit waarschijnlijk al vaker hebben gehoord, maar hoe kan ik die het beste doen en mag of moet dat zelfs iedere dag?

 

Met sportieve groeten,

Wouter

 

 

Beste Wouter,

 

Ik vind de Men´s Athletic Physique wedstrijden een mooie uitbreiding van de fitness en bodybuilding sport. Krachtsporters die geen hardcore bodybuilding fysiek bezitten maar wel een atletisch gespierde body hebben kunnen dat bij deze wedstrijden nu ook op het podium laten zien. In tegenstelling tot bij bodybuildingwedstrijden dragen de sporters geen poseerslip maar een boardshort waardoor de bovenbenen bedekt zijn. De kuiten zijn echter duidelijk zichtbaar en dienen inderdaad naar behoren ontwikkeld te zijn . Het is geen bodybuilding Wouter maar je fysiek moet er wel atletisch gespierd en vooral goed gevormd en goed verzorgt uitzien. Hele dunne kuiten verpesten het totale plaatje van je lichaam dus het loont zich zeker voor jou als toekomstig wedstrijddeelnemer om daar aandacht aan te besteden.

De kuiten zijn ook altijd mijn zwakke punt geweest en ik heb echt alles geprobeerd om ze in verhouding met mijn andere spiergroepen te brengen. Ik trainde ze inderdaad elke dag, tot ik een pittige blessure opliep en mijn schema noodgedwongen moest aanpassen. Door de maanden daarna te experimenteren kwam ik tot de ontdekking dat ze het beste reageerde als ik elke training een andere oefening deed. Uiteindelijk betekende dit dus wel dat ik ze nog steeds vaak dagelijks trainde. De ene dag deed ik staande kuit-raises en de volgende dag bijvoorbeeld de zittende versie daarvan. Vervolgens een dag donkey-raises en de dag daarna kuit-presses op de legpress machine. De ene dag trainde ik ze met een been tegelijk met eindeloos veel herhalingen en de andere dag gewoon met twee benen tegelijk en minder herhalingen met zware gewichten. Steeds probeerde ik de kuiten weer op een andere manier te verrassen.

Op deze wijze kon ik het programma goed aan en raakte ik niet overbelast. Een tip die ik je kan geven en die bij mij heel goed werkte was dat ik me vooral concentreerde op het bovenste gedeelte van alle oefeningen. Ik duwde het gewicht altijd hard omhoog en hield de bovenste positie even vast tot ik bijna kramp kreeg. Bij veel andere krachtsporters werkt vooral het strekken van de kuiten maar bij mij dus echt het omhoog duwen. Ik moet je wel eerlijk zeggen dat ik nooit echt grote kuiten heb kunnen ontwikkelen. Daar had ik gewoonweg de bouw niet voor. Ik heb ze uiteindelijk wel heel scherp en ook beter in verhouding met de rest gekregen. Zet ze vooraan in je fitness programma en train ze met al je energie, dan zullen ze uiteindelijk flink gaan verbeteren.

Veel succes!

Maurice